Thursday, April 17, 2008

Pre-Sant Jordi 2008

A mesura que ens acostem a Sant Jordi, ja començem a ser víctimes de la ofensiva publicitària editorial. Com cada any, el best seller ja està cantat i serà el nou llibre de Carlos Ruiz Zafón, tot gràcies a una monstruosa campanya de màrketing.

Fa uns mesos un paio de mitjana edat amb pantalons de xandall va entrar a la llibreria i es va estar una estona remenant la secció de butxaca. Quan ja l'havia oblidat es va plantar davant el taulell amb un somriure omplint la seva cara sense afeitar. Mentre li cobrava un llibre de la Matilde Asensi em va comentar amb un to entre còmplice i irònic que "Sorprenentment, la gent encara llegia", subratllant el fet que ell era un d'aquests.
En un dels antics capitols de Polònia, on apereixia Montilla com a candidat a la Generalitat, van fer un gag en que en aquest intentava somriure i finalment ho aconseguia a costa, però, de molts intents i forts dolors, i amb la conseqüència que se li quedava la cara trabada amb el somriure estúpid.
Doncs això és el que us podeu imaginar que va passar a mi. Bé, a mi no em va passar, perquè després d'uns anys i després de vendre llibres de tot tipus ja he après a despreciar en absolut silenci i somriure fals.

Així, no us imagineu el meu plaer al llegir com es fot a caldo el llibre de Ruiz Safón, ni que sigui a través de la pedanteria d'Arcadi Espada.



"Desconozco las razones del éxito de Ruiz Zafón. Supongo que tendrán que ver con la escritura, aunque no sé bien en qué sentido. He leído la presentación que hace en el periódico de su próxima novela y su prosa es muy escolar, aunque vete a saber tú cómo está ahora la escuela. Respecto a la escritura, sin embargo, mucho más interesante y significativo es el fragmento de la nueva novela que publica el Magazine:

"Una madrugada desperté de golpe sacudido por mi padre, que volvía de trabajar antes de tiempo. Tenía los ojos inyectados en sangre y el aliento le olía a aguardiente. Le miré aterrorizado y el palpó con los dedos la bombilla desnuda que colgaba de un cable. --Está caliente. Me clavó los ojos y lanzó la bombilla con rabia contra la pared. Estalló en mil pedazos de cristal que me cayeron en la cara pero no me atreví a apartarlos."


Etcétera. Es realmente malo. Pésimo. Siete líneas. Palpó con los dedos, declara. Las bombillas son de cristal, descubre. "Mil pedazos". "Clavó los ojos". "Inyectados en sangre". Y estos poderes del muchacho que en una habitación a oscuras ve en los ojos de su padre hasta las venillas. La cuestión principal no es que Ruiz Zafón sea un hórrido escritor. En los negocios esto no es importante. La cuestión principal atañe a sus editores: que después de haberse embolsado alrededor de 70 millones de euros con su primer libro no le hayan comprado al pobre Ruiz Zafón un equipo de correctores o al menos un programa informático de nivel medio. La dejadez editorial (que lo hayan abandonado con sus innumerables anacolutos y sus gozosos problemas de raccord) es lo realmente sorprendente. A menos que la dejadez no sea causa, precisamente, del éxito.
"

3 comments:

Anonymous said...

Home, si vols llibres on no importi com escriu, agafa el crack del Dan Brown. Com enganxa! xD

Anonymous said...

"Hay que zafarse de Zafón", com he dit d'altres vegades.

gary said...

Que pesat amb la promoció. Sobretot quan va dient pels llocs que és un drac.